Publicacions - Observatori de la mobilitat a Catalunya (OMC)

Ruta de navegació

Publicacions 

Navegació per categories

Temàtica
  • COVID-19
  • Dades socioeconòmiques
  • Economia del transport
  • Guies i documents de consulta
  • Infraestructures
  • Mobilitat de mercaderies
  • Mobilitat de persones
  • Mobilitat inclusiva i equitativa
  • Mobilitat sostenible i saludable
  • Nous models de mobilitat
  • Sistemes de mobilitat innovadors
  • Tendències de futur
  • Vehicle autònom
Cercar Restaurar

Publicador de continguts

  • Actuacions d'empreses a l'àmbit de la mobilitat laboral

    En el marc de la crisi provocada per la COVID-19 es van registrar canvis importants en la mobilitat, i especialment la mobilitat laboral. L’ATM de l'àrea de Barcelona va impulsar diferents actuacions per la gestió i millora d’aquesta mobilitat, però també resulta necessari la corresponsabilitat de les empreses.

    L’Autoritat del Transport Metropolità va realitzar aquest treball on recopila quines són les principals necessitats de les empreses en la mobilitat laboral en el marc de la COVID-19 i reorientar l’estratègia de mobilitat futura.

    Veure
  • Actualització de l’estudi comparatiu sobre les tarifes del transport públic en diverses àrees metropolitanes

    Amb l’objectiu de conèixer el posicionament de les tarifes de l’Àrea de Barcelona respecte a altres sistemes de transport a Europa, el present estudi té com a finalitat dur a terme una anàlisi comparativa del nivell de les tarifes del transport públic a Barcelona envers a altres regions metropolitanes europees homologables.

    Darrera actualització: 2021

    Veure
  • Anuari estadístic d'accidents de trànsit a Catalunya

    L'Anuari estadístic d'accidents de trànsit a Catalunya exposa les dades d’accidentalitat conjuntes en via urbana i interurbana del Sistema integral de recollida de dades d’accidents, sempre tenint en compte les principals variables tècniques de la mobilitat i la seguretat viària.

     

    Darrera actualització: 2024

    Veure
  • Anuari estadístic del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica

    El document recull informació estadística exhaustiva referent a l'activitat realitzada pel Departament i els principals aspectes de l'entorn socioeconòmic dels seus àmbits d'actuació.

     

    Darrera actualització: 2024

    Veure
  • Anàlisi de la mobilitat dins l’àmbit del Sistema Integrat de Mobilitat Metropolitana de Barcelona a partir de dades de telefonia mòbil durant la crisi sanitària del COVID-19

    Informe redactat per l'ATM de Barcelona a partir de les dades de telefonia móbil poques setmanes abans de la declaració de la pandèmia del COVID-19 i durant tot el 2020 amb l'objectiu d'estudiar els canvis en els patrons de la mobilitat de les persones per l’impacte del COVID-19 arreu del territori.

    Darrera actualització: 2022

    Veure
  • Anàlisi de la mobilitat dins l’àmbit del Sistema Integrat de Mobilitat Metropolitana de Barcelona a partir de dades de telefonia mòbil durant la crisi sanitària del COVID-19

    Informe redactat per l'ATM de Barcelona a partir de les dades de telefonia móbil poques setmanes abans de la declaració de la pandèmia del COVID-19 i durant tot el 2020 amb l'objectiu d'estudiar els canvis en els patrons de la mobilitat de les persones per l’impacte del COVID-19 arreu del territori.

    Darrera actualització: 2022

    Veure
  • Anàlisi de la viabilitat de conversió a serveis a la demanda dels serveis regulars nocturns interurbans de transport per carretera a l’àmbit del SIMMB

    Aquest document s’orienta a poder, a partir de l’anàlisi de la xarxa a tot l’àmbit territorial, generar propostes de serveis TAD que substitueixin o complementin els serveis regulars nocturns, permetent una major capil·laritat al territori.

    La proposta té com a objecte realitzar un anàlisi que explori i determini les millores del Servei Interurbà d’Autobusos Nocturns, considerant de manera concreta els serveis TAD que es puguin implementar a l’àmbit.

    L’àmbit d’anàlisi està conformat pel conjunt de serveis interurbans d’autobusos nocturns, regits per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona, i que operen dins de l’àmbit del Sistema Integrat de Mobilitat Metropolitana de Barcelona (SIMMB). No obstant això, el treball fa un focus en l’àmbit territorial del Vallès Oriental gràcies al major nombre de fonts i dades per tal de realitzar l’anàlisi, les quals es detallen en apartats posteriors.

    Darrera actualització: 2022

    Veure
  • Anàlisi dels serveis nocturns interurbans de transport per carretera de la Regió Metropolitana de Barcelona

    L’objectiu del document és verificar la bondat del servei interurbà d'autobusos nocturns en la seva configuració actual (2019), dedicant particular atenció als següents aspectes:

    1. Adequació de l’oferta a la demanda registrada.
    2. Necessitat d’estendre el servei a altres municipis.
    3. Possible aprofitament de les línies interurbanes com a servei nocturn urbà.
    4. Millorar els intercanvis entre xarxes.
    5. Compatibilització d’horaris amb els d’altres serveis complementaris.

    L’informe consta de cinc grans blocs: anàlisi de la informació disponible en relació al Servei Interurbà d'Autobusos Nocturns, anàlisi del territori en el qual s’emmarca el servei, definició dels treballs de camp a realitzar, anàlisi dels resultats obtinguts i diagnosi del servei de la qual s’extreu un pla de recomanacions. El recull de les possibles millores identificades culmina en una proposta de reconfiguració de la xarxa del Servei Interurbà d'Autobusos Nocturns.

    Darrera actualització: 2022

    Veure
  • Anàlisi de situació del transport de mercaderies per carretera a Catalunya

    Informe on es recull el resultat dels principals indicadors relacionats amb el transport de mercaderies per carretera a Catalunya.

    Visitar Web >

    Darrera actualització: 2021

    Veure
  • Anàlisi del comportament futur dels usuaris del transport públic de Barcelona després de la crisi del COVID’19

    L’objectiu general de la investigació és entendre les actituds envers al transport públic per tal d’anticipar el comportament futur de la demanda (usuaris) del transport públic de Barcelona un cop es restableixi la normalitat en els seus desplaçaments habituals.

    Darrera actualització: 2021

    Veure
  • Anàlisi de l’impacte socioeconòmic i territorial de la Zona de Baixes Emissions Rondes de Barcelona

    L’objectiu central del treball, realitzat per l’equip de l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB), és la valoració de l’impacte socioeconòmic de la Zona de Baixes Emissions Rondes de Barcelona (ZBE), estudiant en detall la relació existent entre la desigualtat econòmica i la mobilitat, concretament l’impacte de la ZBE en la mobilitat en dia feiner segons renda i territori de residència. Així mateix, s’inclou també la valoració de les mesures compensatòries i d’adaptació progressiva a la mesura.

    Darrera actualització: 2023

    Veure
  • Anàlisi per a millorar la distribució del sector HORECA a la comarca del Garraf

    L'Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona (ATM) va encarregar a AECOC l'elaboració d'un anàlisi sobre la distribució urbana de mercaderies (en endavant, també DUM) al sector d'hostaleria, restauració i càtering (en endavant HORECA) a la comarca del Garraf, en concret als municipis de Sant Pere de Ribes, Sitges i Vilanova i la Geltrú, durant el 2024. Els objectius del treballs són:

    • Conèixer la importància econòmica del sector HORECA a Catalunya i a la comarca del Garraf.
    • Analitzar la normativa municipal de la DUM.
    • En un entorn canviant, amb noves formes de distribució, noves restriccions a la mobilitat motivades per raons mediambientals i de qualitat de l'aire, cal buscar noves fórmules que permetin conjugar les necessitats de la població i els municipis amb l' eficiència en la distribució.
    • Caracteritzar el funcionament de les zones de càrrega i descàrrega dels nuclis urbans analitzats.
    • Comprovar la disponibilitat de zones de càrrega i descàrrega per als locals HORECA en els nuclis analitzats.
    • Caracteritzar el funcionament de la DUM i dels locals del sector HORECA a la comarca del Garraf.
    • Plantejar uns indicadors de seguiment que permetin controlar l'evolució de la DUM a la comarca.
    • Reflectir els problemes detectats i plantejar propostes de possible millora.

    Darrera actualització: 2024

    Veure
  • Auditories de serveis de transport públic per carretera

    Informes amb els principals resultats dels treballs de camp, avaluació i seguiment dels serveis de transport públic per carretera als corredors:

    • 2016-2017: Igualada-Barcelona [ATM de l'àrea de Barcelona]
    • 2018-2019: Manresa-Olesa-Barcelona [ATM de l'àrea de Barcelona]
    • 2023-2024: Manresa-Olesa-Barcelona [ATM de l'àrea de Barcelona]
    • 2023-2024: Igualada-Barcelona [ATM de l'àrea de Barcelona]
    • 2023-2024: Vilafranca del Penedès-Barcelona [ATM de l'àrea de Barcelona]

    Darrera actualització: 2024

    Veure
  • Balanç dels descomptes tarifaris a l'àmbit de l'ATM de Barcelona

    Durant l’últim quadrimestre de l’any 2022, es va aplicar una política de descomptes a les tarifes del transport públic, a iniciativa del govern espanyol, amb la finalitat de:

    • Compensar els efectes de la inflació sobre la ciutadania.
    • Estimular l’ús del transport públic.
    • Disminuir el consum de combustibles fòssils pels vehicles privats.

    Aquest balanç aborda l’impacte de la iniciativa sobre el transport públic i, indirectament, sobre l’ús del vehicle privat a l'àmbit de l'ATM de Barcelona. Es basa en:

    • Les dades de validacions i d’adquisicions de títols de transport públic.
    • Els resultats d’estudis d’opinió.
    • El seguiment d’alguns indicadors de mobilitat.

    Darrera actualització: 2023

    Veure
  • Criteris per a l’elaboració d’un model homogeni de gestió i tarificació dels aparcaments als municipis de la província de Barcelona

    El document incorpora les següents accions:

    • Realitzar un benchmarking de sistemes d’aparcament regulat en calçada: sistema de regulació (rotació, residents, mixt,...), sistema de gestió (públic, privat,...) i tecnologies.
    • Identificar i caracteritzar els sistemes d’aparcament regulat en calçada existents: detecció de patrons comuns i diferències en funció de les característiques del municipi. En aquest treball, l’anàlisi es va centrar en els municipis associats a l’AMTU. Es va excloure Barcelona i els municipis de l’entorn doncs pràcticament tots ells presentaven algun tipus de regulació de l’estacionament, generalment en els centres urbans i generant places d’aparcament per a cobrir els dèficits residencials.
    • Proposar mesures que tendeixin a clarificar i harmonitzar l’aparcament regulat.
    • Desenvolupar una guia que faciliti la presa de decisions en matèria de regulació d’aparcament.

    Darrera actualització: 2024

    Veure
  • Dades bàsiques TMB

    TMB publica anualment un recull de les principals dades de la seva activitat de gestió del transport públic barceloní. El document inclou magnituds com ara la plantilla d'empleats, la demanda i l'ocupació, el nombre de línies i parades, el parc mòbil, etc.

    Dades disponibles des de 2017 fins a 2024.

    Resum de les principals dades de la xarxa i de la utilització de TMB.

    Darrera actualització: 2024

    Veure
  • Directrius Nacionals de la Mobilitat

    Les Directrius nacionals de mobilitat constitueixen el marc orientador per a l’aplicació dels objectius de mobilitat de la Llei de mobilitat, mitjançant l’establiment d’orientacions, criteris, objectius temporals, propostes operatives i indicadors de control.

    Les Directrius estableixen la relació entre la mobilitat terrestre i la resta de mitjans, marítims i aeris, i els serveis necessaris perquè funcionin. També estableixen la relació entre l’ús del sòl i l’oferta de transport públic i col·lectiu.

    Darrera actualització: 2022

    Veure
  • L'impacte de la covid-19 en la mobilitat quotidiana

    Principals conseqüències i perspectives futures en l'ús dels mitjans de transport. Anàlisi a partir de l'Enquesta de Mobilitat En dia Feiner (EMEF).

    Darrera actualització: 2022

    Veure
  • El perfil d’usuari de la T 10

    Aquest treball té com a objectiu determinar quin és el perfil de l’usuari de la T-10 tant a nivell del ciutadà local com del turista de Barcelona, que arriba de fora de Catalunya.

    Darrera actualització: 2021

    Veure
  • Baròmetre EMTA del transport públic a les àrees metropolitanes europees

    Informes anuals publicats per l'EMTA on es recullen i comparen dades relatives a l'oferta i demanda de transport públic de les àrees metropolitanes participants.

    Darrera actualització: 2024

    Veure